Publikujemy za uprzejmą zgodą Autora

Niezawodna miłość

Seria: Mądrość, która kocha
Wydawnictwo eSPe, Kraków 2007

Nikt z nas nie jest miłością.
Jedynie Bóg, który jest Miłością,
uczy kochać w sposób niezawodny.

Wstęp * 1. Wypaczona miłość zawodzi * 2. Bóg JEST Miłością * 3. Miłość wobec Boga * 4. Miłość wobec samego siebie * 5. Miłość wobec bliźniego * 6. Miłość, kobieta i mężczyzna * 7. Miłość i bezpieczeństwo * 8. Miłość i zbawienie * Zakończenie

7. Miłość i bezpieczeństwo

Niezawodna miłość
daje poczucie bezpieczeństwa
nawet w obliczu największych zagrożeń.

Nieraz przychodzi nam zmierzyć się z poważnymi trudnościami i zagrożeniami, na przykład z utratą pracy czy zdrowia, z problemami w rodzinie, z doznaną krzywdą czy z własną słabością. Dla człowieka borykającego się z twardą rzeczywistością życia doczesnego czymś niezwykle cennym jest poczucie bezpieczeństwa. Najpewniej można je znaleźć w Bogu. W Nim człowiek czuje się bezpieczny jak dziecko w ramionach kochającego rodzica. Człowiek, który żyje w ufnej przyjaźni z Bogiem, jest w gronie najlepiej strzeżonych osób we wszechświecie. Nawet najbardziej profesjonalni ochroniarze czy najlepiej wyszkolone i wyposażone brygady antyterrorystyczne nie zapewnią człowiekowi równie skutecznej obrony — choćby dlatego, że nie mogą go ochronić przed jego własną słabością, naiwnością czy grzesznością.

Kogoś, kto kocha i jest chroniony miłością, można pozbawić życia doczesnego, ale nie można pozbawić go miłości, radości i szczęścia wiecznego. Miłość Boga to dla człowieka wyjątkowy i absolutnie niezawodny sejf. Zwykłe sejfy chronią zdeponowane w nich skarby dzięki temu, że ukrywają je przed światem, natomiast ten niezwykły sejf, jakim jest miłość, osłania, ale nie zasłania. Miłość chroni człowieka przed światem, a jednocześnie posyła go do tego świata! Ten, kto kocha i jest chroniony miłością, nie boi się ani samego siebie, ani świata, w którym żyje, ani ludzi, których spotyka. Przeciwnie, to ci, którzy nie kochają, czują się przy nim niespokojni i uświadamiają sobie swoją małość.

Człowiek, który trwa w miłości, jest chroniony przez Boga, ale sam też potrafi — z pomocą Boga — się ochronić. Właśnie dlatego, że kocha, nie ulega swym słabościom, nie wyrządza sobie krzywdy, nie popada w uzależnienia. Zawsze wybiera to, co wartościowsze, a nie to, co łatwiejsze. Nie krzywdzi siebie grzechami ani nie popada w niedojrzałą pobożność, w jaką popadają na przykład ci, którzy — jak się wydaje — bardziej kochają cierpienie niż samych siebie. Ten, kto trwa w miłości, znajduje oparcie także w przyjaźni z innymi ludźmi. Człowiek dojrzały jest na tyle dobry, że odnosi się z miłością do każdego człowieka, a jednocześnie na tyle mądry, że do własnego domu i serca wpuszcza jedynie tych, którzy — podobnie jak on — potrafią kochać w sposób dojrzały.

Rzadko zwraca się uwagę na jeszcze jedną — niezwykle ważną — cechę człowieka, który kocha w sposób dojrzały. Otóż człowiek taki stanowczo broni się przed krzywdą. Pewna dziewczyna została ukarana przez nauczyciela za to, że w czasie klasówki ściągał od niej uczeń, który siedział obok niej. W takiej sytuacji rodzice dziewczyny uznali, że powinni interweniować w jej obronie i tak zrobili, jednak nauczyciel nie chciał uznać swego błędu. Z prośbą o rozstrzygnięcie wątpliwości zwrócili się więc do dyrektora szkoły, a ten bez wahania przyznał im rację. Kilku nauczycieli wyrażało później zdziwienie, że ludzie tak mocno związani z Kościołem bronili swej córki tak zdecydowanie, i to w sprawie, która nie była «sprawą życia i śmierci». Rodzice dziewczyny wyjaśnili, że bronią swej córki nie mimo to, iż są zaprzyjaźnieni z Bogiem, ale właśnie dlatego. Wyjaśnili też, że stawiają swym dzieciom twarde wymagania, ale też dają im gwarancję, że będą ich bronić przed krzywdą. Jezus uczy bowiem miłości, a nie naiwności czy poddawania się krzywdzie. Stanowczość w obronie krzywdzonych powinna być proporcjonalna nie tylko do wielkości krzywdy, ale i do stopnia szlachetności krzywdzonej osoby. Najwięcej czasu i czułości miał Jezus właśnie dla tych, którzy kochali najbardziej, gdyż to oni właśnie są najbardziej bezbronni wobec krzywdzicieli i to oni wymagają najsilniejszej ochrony i największego wsparcia — by trwali w świętości.

Człowiek, który kocha, nie jest kimś naiwnie dobrotliwym, ale jest kimś mądrze dobrym! Jest realistą, a realizmu uczy się od Chrystusa, który mówi: „Kto kocha ojca lub matkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien. I kto kocha syna lub córkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien” (Mt 10, 37). Jezus nie zabrania nam kochać naszych bliskich, ale chce chronić nas przed ludźmi, którzy są niedojrzali i usiłują zająć w naszych sercach miejsce Boga albo tak nami manipulują, abyśmy stali się ich naiwną ofiarą, a nie mądrym darem dla nich. Kto ufa bardziej ludziom niedojrzałym niż sprawdzonym przyjaciołom, ten wiele ryzykuje.

Niezawodna miłość daje człowiekowi niezawodne poczucie bezpieczeństwa, ale pod warunkiem, że to on jest kochany, a nie jakaś jego maska. Ten, kto kocha i jest kochany, nie ma potrzeby odgrywać jakiejś roli ani udawać kogoś, kim nie jest. Jego poczucie bezpieczeństwa nie opiera się na «pozytywnym myśleniu» czy na «pozytywnym obrazie» samego siebie, ale na myśleniu realistycznym i na prawdziwym obrazie samego siebie. Kto żyje poza miłością, szuka poczucia bezpieczeństwa tam, gdzie nie można go znaleźć, na przykład w alkoholu, w pieniądzach czy w sprawowaniu władzy. Poczucie bezpieczeństwa jest szczególnie ważne dla dziewcząt i kobiet, ponieważ ich wrażliwość moralna i emocjonalna jest większa niż wrażliwość mężczyzn. Rzeczywiste poczucie bezpieczeństwa przynosi jedynie bezwarunkowa miłość. Ten, kto kocha drugą osobę w sposób dojrzały, nigdy jej nie grozi, że wycofa swą miłości. Przeciwnie, w każdej sytuacji chroni ją swą obecnością i miłością. Największe poczucie bezpieczeństwa daje przyjaźń z Bogiem, bo On kocha na zawsze.

ks. dr Marek Dziewiecki
pracownik naukowy
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Zobacz garść informacji o Autorze w Przewodniku Katolickim

Teksty Autora na niniejszej witrynie:

  1. "Skuteczna profilaktyka"
  2. "Droga krzyżowa uzależnionych"
  3. "Ogrójec - szkoła modlitwy"
  4. "Niezawodna miłość"
  5. "Uzależnienia i terapia miłości"
  6. Czego wymagać od siebie i innych w procesie wychowania?
  7. Miłość jako motyw i sens rozmawiania
  8. Człowiek jako najwyższa wartość i wartości, które go chronią
  9. Małżeństwo: dobro zagrożone
  10. Patriotyzm dzisiaj
  11. Spowiedź przed I komunią i inteligencja moralna dziecka
  12. Ucieczka od wychowywania
  13. Tajemnice radosne różańca
  14. Czas, czyli szansa na miłość
  15. Poznawanie i przeżywanie własnych uczuć
  16. Wielki Post: dyscyplina cielesna i rozwój duchowy
  17. Miłość silniejsza od śmierci
  18. „Feminizm katolicki” i rola kobiety w Kościele
  19. Mężczyzna i kryteria dojrzałości
  20. Zakochanie: początek romansu czy miłości?
  21. Rodzice i dzieci w obliczu rozstania - „Opuści mężczyzna ojca i matkę...”
  22. Ocena moralna czynów
  23. Chciwość, czyli mieć kosztem być
  24. Pokora czy upokorzenie?
  25. Ponowoczesność a Dobra Nowina
  26. Pytanie o sens Bożego Narodzenia
  27. Boże Narodzenie i los dzieci
  28. Szkoły ofiarami „postępowych” ideologii
  29. Istotne elementy tożsamości ludzkiej i kapłańskiej
  30. Wrażliwość moralna
  31. Dojrzała religijność
  32. Dojrzałość społeczna
  33. Anoreksja: przyczyny i konsekwencje
  34. Bóg rodzi się w Dolinie Ciemności
  35. Człowiek jest spotkaniem
  36. Miłość, która zdumiewa
  37. Wartość życia
  38. CHRZEŚCIJAŃSKI WYCHOWAWCA NA TRZECIE TYSIĄCLECIE - rola konstrukywna
  39. CHRZEŚCIJAŃSKI WYCHOWAWCA NA TRZECIE TYSIĄCLECIE - wychowanie naprawcze
  40. Tożsamość człowieka a zdrowie psychiczne
  41. Współczesna kultura a formacja młodzieży
  42. Choroba alkoholowa a zniewolenie sfery duchowej
  43. „Ankieta”, czyli molestowanie seksualne w szkole
  44. Uzależnienia a wolność
  45. a także inne na www.opoka.org.pl