Statut Stowarzyszenia
Wesele Wesel
„Wszyscy szczęścia pragną i za nim gonią, ale niewielu je znajduje, bo nie szukają tam, gdzie ono jest.”
Św. Maksymilian Maria Kolbe
„Maryjo, Królowo Polski, bądź nadal natchnieniem tych wszystkich, którzy walczą o trzeźwość swych bliźnich, o trzeźwość siebie samych. O trzeźwość narodu. Jestem szczególnie wdzięczny tym, którzy podejmują inicjatywy w tej dziedzinie — zwłaszcza w miesiącu sierpniu, a także w czasie przygotowania do tej papieskiej pielgrzymki.
Nie wolno tych inicjatyw ośmieszać i pomniejszać! Nie wolno! Zbyt wysoka jest stawka, o którą chodzi. Wiemy to dobrze z historii. Zbyt wysoka jest stawka! i trzeba tutaj iść pod prąd! Pod prąd społecznego nawyku i płytkiej opinii. Pod prąd ludzkiej słabości. Pod prąd źle rozumianej „wolności”. Wolność nie została człowiekowi dana przez Stwórcę do tego, ażeby niszczył siebie i drugich. Wolność to nie jest samowola.”
Częstochowa, 12 czerwca 1987
Jan Paweł II
Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego Statutu nosi nazwę Stowarzyszenie Wesele Wesel, zwane jest w dalszych postanowieniach statutu Stowarzyszeniem.
1. Siedzibą Stowarzyszenia jest miejscowość
Kamesznica,
Gmina Milówka, Powiat Żywiecki.
2. Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Starosta Powiatowy.
Stowarzyszenie jest organizacją skupiającą osoby pozostające w związkach małżeńskich, które organizowały swoje wesela bez alkoholu.
Stowarzyszenie przyjmuje jako patrona
św. Maksymiliana Marię Kolbe.
Terenem działalności jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
Stowarzyszenie istnieje na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną.
Stowarzyszenie używa godła i pieczęci. Wzór godła i pieczęci ustala Zarząd Stowarzyszenia.
Celem Stowarzyszenia jest:
- Ochrona i promocja zdrowia poprzez propagowanie trzeźwości w społeczeństwie, w szczególności krzewienie idei wesel bezalkoholowych.
- Udzielanie pomocy w organizowaniu takich wesel.
- Coroczne organizowanie zjazdu małżeństw, które miały wesela bezalkoholowe.
- Podejmowanie inicjatyw społecznych, które mają na celu przeciwdziałanie patologiom społecznym a zwłaszcza alkoholizmowi.
- Troska o prawidłowy rozwój rodziny polskiej oraz pomoc rodzinom w trudnej sytuacji.
- Wpływanie na wychowanie młodego pokolenia w duchu chrześcijańskim.
- Organizowanie warsztatów dla wodzirejów.
- Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
Cele, o których mowa w artykule 8, Stowarzyszenie realizować będzie poprzez
- Organizowanie wykładów, odczytów, prelekcji na temat zdrowego trybu życia.
- Osobisty i wspólnotowy przykład życia w trzeźwości.
- Dzielenie się własnymi doświadczeniami w organizowaniu wesel bezalkoholowych z osobami pragnącymi urządzić takie wesele.
- Organizowanie akcji informacyjnych i edukacyjnych, w tym w mediach, popularyzujących ideę wesel bezalkoholowych, ukazujących:
- wymiar duchowy wesela bezalkoholowego,
- sposoby organizowania wesel bezalkoholowych,
- znaczenie trzeźwości dla prawidłowego rozwoju rodziny,
- możliwości spędzania czasu wolnego bez alkoholu, w tym zabaw.
- Współpracę z władzami samorządowymi i innymi instytucjami oraz organizacjami w realizacji celów statutowych.
- Przedkładanie władzom ustawodawczym Rzeczpospolitej Polskiej propozycji regulacji prawnych, dotyczących aktualnych i istotnych dla rodziny kwestii.
- Pozyskiwanie środków w kraju i za granicą na działalność statutową.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
1. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba będąca w sakramentalnym związku małżeńskim, która organizowała swoje wesele bez alkoholu i udokumentowała ten fakt właściwym oświadczeniem. Osoba taka uzyskuje status członka zwyczajnego po złożeniu pisemnej deklaracji członkowskiej i zaakceptowaniu jej przez Zarząd Stowarzyszenia.
2. Członkiem zwyczajnym może zostać również osoba duchowna, która aktywnie pragnie włączyć się w realizowanie celów Stowarzyszenia i złoży pisemną deklarację członkowską.
Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna. Godność członka honorowego nadaje Zarząd za szczególne zasługi dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Członek honorowy nie musi opłacać składek członkowskich.
Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna z zastrzeżeniem artykułu 14 , która zadeklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
Członkiem wspierający nie może zostać osoba prawna, której działalność jest sprzeczna ze statutowymi celami Stowarzyszenia lub osoba fizyczna, której postawa jest sprzeczna ze statutowymi celami Stowarzyszenia.
1. Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia zobowiązani są do:
- przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- czynnej realizacji celów Stowarzyszenia,
- udziału w pracach Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek członkowskich.
2. Członkowie honorowi zobowiązani są do przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
3. Członkowie wspierający zobowiązani są do:
- przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni i członkowie honorowi Stowarzyszenia mają prawo do zgłaszania wniosków i inicjatyw do Władz Stowarzyszenia, w szczególności wniosków o nadanie godności członka honorowego.
- Członkowie zwyczajni mają prawo do czynnego uczestniczenia w głosowaniach oraz w pracach Stowarzyszenia. Posiadają bierne i czynne prawo wyborcze do Władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi i wspierający mają prawo uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu Członków z głosem doradczym. Nie posiadają oni czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członkowie wspierający mają prawo do korzystania z rekomendacji Stowarzyszenia na zasadach ściśle określonych w odrębnej indywidualnej umowie pomiędzy Stowarzyszeniem, a danym członkiem wspierającym.
Utrata członkostwa następuje poprzez:
- Złożenie do Zarządu Stowarzyszenia pisemnej rezygnacji.
- Śmierć członka lub utratę osobowości prawnej (w przypadku osoby prawnej będącej członkiem wspierającym).
- Skreślenie z listy członków, przez Zarząd z powodu nieprzestrzegania przez członka postanowień niniejszego statutu.
- Utrata praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia lub pozbawienia członkostwa zainteresowany może odwołać się do Walnego Zgromadzenia Członków. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków.
- Zarząd Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna.
1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
2. Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej pełnią swe funkcje do czasu wyboru członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej na nową kadencję.
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków.
Walne Zgromadzenie Członków:
- Składa się ze wszystkich członków zwyczajnych.
- W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział członkowie honorowi z głosem doradczym.
- W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział członkowie wspierający w charakterze obserwatorów.
1. Zarząd raz w roku do końca września zwołuje Walne Zgromadzenie Członków, które ma charakter sprawozdawczy, a co 2 lata sprawozdawczo-wyborczy.
2. Ponadto Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie Członków:
- gdy uzna takie zwołanie za zasadne.
- na żądanie Komisji Rewizyjnej.
- gdy domaga się tego pisemnie 1/3 ogółu członków zwyczajnych i honorowych.
- Walne Zgromadzenie Członków odbywa się w pierwszym terminie określonym przez Zarząd przy obecności co najmniej 1/2 jego członków, a w drugim terminie przy obecności co najmniej 1/5 liczby jego członków.
- Walne Zgromadzenie Członków podejmuje decyzje w formie uchwał.
- Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym z wyjątkiem uchwał dotyczących spraw osobowych.
- Uchwały dotyczące spraw osobowych podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
Walne Zgromadzenie Członków winno być zwołane w ciągu trzech tygodni od złożenia wniosku lub żądania.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należą wszystkie sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych władz stowarzyszenia, w szczególności:
- Uchwalanie zmian w statucie Stowarzyszenia.
- Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Stowarzyszenia.
- Powoływanie i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej.
- Zatwierdzenie rocznego planu działania Stowarzyszenia.
- Przyjęcie sprawozdania z rocznej działalności Stowarzyszenia.
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków wszyscy uprawnieni do uczestniczenia w Zgromadzeniu są powiadamiani co najmniej na 10 dni przed datą jego odbycia.
Zarząd Stowarzyszenia jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami Członków. Kieruje on działalnością Stowarzyszenia.
Zarząd Stowarzyszenia składa się z 5 osób wybranych spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
1. Członkami Zarządu Stowarzyszenia zostają kandydaci, którzy w wyniku głosowania otrzymali największą ilość głosów, na liście ułożonej według ilości uzyskanych głosów znajdują się na miejscach od pierwszego do piątego.
2. Dopuszczalny jest wybór tych samych osób na kolejną kadencję Zarządu.
Zarząd Stowarzyszenia wybiera spośród swoich członków Prezesa, 2 Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza.
W pracach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej oraz inne osoby zaproszone przez Zarząd.
1. Do zakresu działalności Zarządu należy:
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia.
- Inicjowanie i opracowywanie projektów planów działania Stowarzyszenia.
- Zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków oraz ustalanie projektu porządku obrad.
- Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia.
- Współpraca z innymi podmiotami w zakresie działalności statutowej.
- Składanie na Walnym Zgromadzeniu Członków sprawozdania z działalności Stowarzyszenia.
- Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków.
- W uzasadnionym przypadku podejmowanie decyzji o skreśleniu członka Stowarzyszania z listy członków.
2. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy jego członków, przy czym wymagana jest obecność Prezesa lub Wiceprezesa. W przypadku równej ilości głosów decydujący jest głos Prezesa, lub w przypadku jego nieobecności głos Wiceprezesa Stowarzyszenia.
Zebrania Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące, w terminach ustalonych przez Prezesa.
Komisja Rewizyjna jest władzą kontrolującą i nadzorującą działalność Stowarzyszenia.
1. Komisja Rewizyjna jest wybierana przez Walne Zgromadzenie spośród członków zwyczajnych i honorowych Stowarzyszenia i składa się z trzech osób.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą jednocześnie wchodzić w skład Zarządu Stowarzyszenia.
3. Dopuszczalny jest ponowny wybór do Komisji.
Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego i jego Zastępcę.
Decyzje Komisji Rewizyjnej zapadają w formie uchwał podejmowanych większością głosów.
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu, ale bez prawa głosu stanowiącego.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie merytorycznej, organizacyjnej i finansowej działalności Stowarzyszenia.
- Składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu Członków.
- Wnioskowanie zwołania Walnego Zgromadzenia Członków.
Jeżeli w czasie trwania kadencji skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu to pozostali członkowie organu mogą uzupełnić jego skład w drodze kooptacji. W ten sposób można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Rok obrachunkowy stowarzyszenia wynosi 12 miesięcy i rozpoczyna się 1 kwietnia roku poprzedniego i kończy 31 marca roku następnego.
Środki finansowe Stowarzyszenia pochodzą w szczególności z:
- Dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów otrzymanych zarówno z Polski, jak i z zagranicy.
- Składek członkowskich. Ich wysokość ustala Walne Zgromadzenie Członków.
- Ze zbiórek i imprez publicznych.
- Z dotacji pochodzących od organizacji społecznych i prywatnych wspierających działalność określoną w celach Stowarzyszenia.
- Z innych wpływów.
Wszelkie dokumenty wiążące Stowarzyszenie pod względem finansowym lub majątkowym oraz dokumenty rozliczeniowe muszą być sygnowane przez Prezesa Stowarzyszenia i Skarbnika lub osoby upoważnione na piśmie przez Zarząd Stowarzyszenia. Decyzje o upoważnieniu poszczególnych osób do zaciągania zobowiązań finansowych podejmuje Zarząd w formie
uchwały
Zabronione jest:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem
Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub
pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku
małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii
prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego
stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
„zwanych dalej osobami bliskimi”,
- przekazywanie majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków
organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje
bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków
organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio
wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art.
8 ust. 3,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów,
w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów
lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów oddanych, w obecności co najmniej połowy członków.
1. W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia o przeznaczeniu jego majątku decyduje ostatnie Walne Zgromadzenie Członków.
2. W razie braku takiej decyzji majątek przeznacza się Caritas Polska.
Wszystko, co nie jest zawarte w tym Statucie, a wymaga rozpatrzenia, jest regulowane przez uchwały Walnego Zgromadzenia Członków oraz Zarządu.
Stowarzyszenie powstaje i uzyskuje osobowość prawną z dniem zarejestrowania Stowarzyszenia.
Z chwilą zarejestrowania Stowarzyszenia założyciele stają się jego członkami.
UWAGA: Stowarzyszenie zostało zarejestrowane dnia 7.5.2007 przez Sąd Rejonowy w Bielsku Białej,
oraz wpisane do
Krajowego Rejestru Sądowego
pod numerem
UWAGA: Ani linki umieszczone w treści statutu ani komentarze takie jak niniejszy nie są integralną częścią statutu.