XXXI Ogólnopolskie Spotkanie Małżeństw, Które Miały Wesela Bezalkoholowe "Wesele Wesel - Jeżów Sudecki 2025"

Jeżów Sudecki k/Jeleniej Góry, 31.7-3.8.2025 rP.

Rodzina a NPT

W dniach 10-11 marca 2025AD w Toruniu odbyła się Wiosenna Sesja Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych. Pierwszego dnia w popołudniowym panelu dyskusyjnym na temat: „Odpowiedzialność za trzeźwość w świetle Narodowego Programu Trzeźwości” temat odpowiedzialności świeckich podjęli przestawiciele Stowarzyszenia Wesele Wesel w osobach pana Józefa Gacka – Prezesa Zarządu oraz małżeństwa Lucyny i Jarosława Kłęk. Poniżej prezentujemy przygotowany na tę okoliczność głos w dyskusji.

Rola i odpowiedzialność wiernych świeckich i rodziny w realizacji Narodowego Programu Trzeźwości (NPT)

Wydaje się, że odpowiedzialność wiernych świeckich, w szczególności rodziny za trzeźwość trafnie charakteryzuje jedna ze zwrotek hymnu Narodowego Kongresu Trzeźwości (2017).

Niech miłość rozpala nasze rodziny,
By były silne, by trwały w jedności.
Niech Kościół pomaga swoją posługą,
Aby się stały szkołami trzeźwości.

Już moment kładzenia fundamentu pod nową rodzinę – ślub – jest doskonałą okazją do krzewienia kultury trzeźwości. Okazję tę można wykorzystać urządzając wesele bezalkoholowe. Wiele argumentów religijnych, życiowych a także cywilizacyjnych przemawia za takimi weselami, ich efekt bowiem to posiew trzeźwego myślenia dla sporej liczny osób. Lobby alkoholowe lepiej zdaje sobie z tego sprawę niż inni – w pewnej wiosce widziałem ogłoszenie, że wódka na wesele w sierpniu jest sprzedawana za połowę ceny.

Ale wesele bezalkoholowe to dopiero początek. Rozpalanie miłości w rodzinie oznacza trzeźwe poczęcie, noszenie pod sercem, a potem wychowanie dzieci. To właśnie z miłości robi się wszystko dla dzieci, a więc trwa się także w abstynencji. Jeśli alkohol nie jest domownikiem, trzeźwość będzie naturalną postawą dzieci. Kolejne ważne słowo w tym hymnie to jedność. Trwałość małżeństwa chroni dzieci przed tym stresem, którego coraz szersze grupy dzieci doznają – stresem rozpadu małżeństwa rodziców. Zdejmowanie zbędnej traumy to także zapobieganie sięganiu po kieliszek. Wreszcie rodzina winna być szkołą także trzeźwości. Osobisty przykład rodziców jest niezwykle ważny, ważny dla etapu kolejnego, czyli nauczania dzieci, dlaczego i jak trzeba w życiu zachowywać trzeźwość.

I ostatnie ważne słowo z tego fragmentu hymnu – Kościół. Poprzez nauczanie w domu wiary katolickiej motywuje rodzina dzieci do takich postaw życiowych jak miłość, poświęcenie, ofiara, a także rezygnacja z uciech typu alkohol czy zdrady małżeńskie. Postaw, które służą temu, by osiągnąć zbawienie wieczne, postaw, by wiecznego zbawienia pragnąć. A wtedy kolejne pokolenie będzie poważnie brało sobie do serca słowa Św. Piotra Apostoła: „Bądźcie trzeźwi! Czuwajcie! Przeciwnik wasz, diabeł, jak lew ryczący krąży szukając kogo pożreć. Mocni w wierze przeciwstawcie się jemu! Wiecie, że te same cierpienia ponoszą wasi bracia na świecie. A Bóg wszelkiej łaski, Ten, który was powołał do wiecznej swojej chwały w Chrystusie, gdy trochę pocierpicie, sam was udoskonali, utwierdzi, umocni i ugruntuje.” (1 P 5, 8-0).

Potencjalne obszary oddziaływania wiernych świeckich

Tyle uwag zlotu ptaka. Jeśli chodzi o szczegóły, to z jednej strony oddziaływanie pojedynczego świeckiego jest o rzędy wielkości mniejsze od duchownego, samorządowca czy członka władz centralnych. Ale z drugiej strony szeregowi wierni mają szerszy wachlarz narzędzi oddziaływania.

Przede wszystkim mogą zwrócić uwagę na aspekt polityczno-ekonomiczny walki o trzeźwość.

Aby osiągnąć te efekty, osoby świeckie mogą/winny podjąć działania w następujących obszarach:

  1. działania w obszarze krzewienia wiary
  2. działania w obszarze cywilizacjotwórczym
  3. działania w obszarze kulturotwórczym
  4. działania w obszarze stylu życia
  5. działania w obszarze wychowania

Możliwości działania w obszarze krzewienia wiary

Działania w obszarze krzewienia wiary winny w jawny sposób opierać się o krzewienie katolickiej wiary.

  1. Trzeba powiedzieć młodzieży otwarcie, że piekło to nie to "fajne miejsce", do którego zapraszają okłamujące przeboje zespołów muzycznych takie jak "Autostrada do piekła", lecz miejsce straszne, mąk, płaczu i zgrzytania zębami. A fajnym miejscem jest tylko niebo. Zaś Boże przykazania to nie jarzmo gnębiące biednych ludzi, lecz wyraz dobra i miłości Boga, bo dzięki ich przestrzeganiu życie już tu na ziemi jest o niebo lepsze niż życie tych, którzy je łamią. Nie ukrywajmy statystyk zła, jakie wyrządza alkohol i ogromu dóbr, jakie nabywa się przez stałą trzeźwość.
  2. Winno się krzewić rozumienie małżeństwa jak i trybu jego zawierania zgodne z wolą Bożą, podkreślając dobra, jakie z takiego rozumienia wynikają. Jednocześnie sprzeciwiać się językowi dewaluującemu małżeństwo, ślub, czystość przedmałżeńską itd.
  3. Winno się krzewić wesela bezalkoholowe, ponieważ są one autentycznym testem, czy podstawowe dla katolickiej wiary przykazanie miłości Boga i bliźniego autentycznie dotarło do życia wiernych, czy też leży tam w szafie i jest wyciągane od wielkiego dzwonu, a na co dzień nikt się z Bożą nauką nie liczy i chętnie szuka wszelkich od niej wyjątków i dyspens.
  4. Winno się promować rozumienie i egzekwowanie władzy rodzicielskiej rodziców nad dziećmi przed wszelkimi innymi instytucjami (szkoła, telewizja, ulica itd.).
  5. Polacy mając od czasu do czasu wpływ na sprawy ogólnopaństwowe winni właściwie wrzucać głos do urny, zgodnie z zasadami wiary katolickiej. Do wykorzystania także tej szansy na otrzeźwienie Narodu winni inspirować wiarą swe najbliższe otoczenie
  6. Trzeba upowszechniać liczne cytaty z Pisma Świętego potępiające picie alkoholu i wzywające do trzeźwości.
  7. Trzeba upowszechniać wiedzę, że pijaństwo swą nauką Marcin Luter upowszechnił wśród niemieckiej młodzieży, co sam pod koniec życia przyznał, a jak pisze Ks. Skarga w swych kazaniach sejmowych, pijaństwo do Polski przyniósł protestantyzm - inaczej mówiąc katolicyzm to nie religia picia alkoholu lecz jest nią główny nurt protestantyzmu.
  8. Trzeba zwalczyć kłamstwo przeciwstawiające naukowość i religię katolicką. Nauka we współczesnym tego słowa znaczeniu wyrosła z katolickości. Dlatego odwołyanie się do uczciwych wyników naukowych stwierdzających szkodliwość alkoholu jest jak najbardziej katolickie i służy szerzeniu katolickiej wiary.
  9. Zawsze trzeba pamiętać o zasadzie: Ora et labora czyli Módl się i pracuj. Należy się o dar abstynencji dla Narodu modlić i jednocześnie na jej rzecz działać.

Możliwości działania w obszarze cywilizacjotwórczym

Działania w obszarze cywilizacjotwórczym winny wykorzystać wyniki dociekań prof. Feliksa Konecznego, który doszedł do konkluzji, że ustrój małżeństwa determinuje model cywilizacji. Dlatego też właściwa formacja małżeństwa to tworzenie właściwych ram cywilizacyjnych dla rozwoju społeczeństwa. Stąd:

  1. Winno się występować w obronie modelu rodziny opartego o katolickie rozumienie małżeństwa (miłość, wierność, uczciwość i dozgonne trwanie w związku); należy krzewić szacunek do dziewictwa i małżeństwa.
  2. Winno się występować przeciw pajdokracji we wszystkich sferach życia, a przede wszystkim w rodzinie i promować autorytarny stosunek rodziców do dzieci jako normę społeczną.
  3. Winno się krzewić wiedzę nt. podstawowych czynników trwałości małżeństwa: ślub kościelny, wspólne uczestnictwo małżonków w coniedzielnej Mszy Świętej, codzienny wspólny pacierz małżonków oraz ich całkowita abstynencja od alkoholu.
  4. To samo winno dotyczyć całej wspólnoty rodziny.
  5. Powinno się krzewić u dzieci rozumienie obowiązku życia z pracy rąk swoich (bez zaciągania kredytów, życia ponad stan), a jednocześnie okazywania łaskawości wobec potrzebujących itd.
  6. Winno się krzewić u dzieci poczucie odpowiedzialności za ciągłość społeczeństwa: cyklu małżeństwo - dzieci i poświęcanie się dla nich - przygotowanie dzieci do małżeństwa (w tym edukacja, wychowanie) - utrzymywanie rodziców w akcie wdzięczności za to, co dla nas zrobili.
  7. Ideałami przekazywanymi dzieciom winno być, że miłość to ofiara z siebie, a realizacja siebie to to, co się uczyniło dla innych.
  8. Winno się uczyć dzieci pracowitości, integrując w życie codzienne rodziny wedle stopni rozwoju dziecka (sprzątanie po sobie, sprzątanie po innych, głównie młodszym rodzeństwie, zmywanie talerzy, odkurzanie, zakupy, utrzymywanie porządku itd.), w tym wpajać zapał do nauki rzeczy potrzebnych do życia.
  9. Winno się dbać, by dzieci nauczyły się prawdziwej religii (czyli katolickiej), prawdziwej matematyki, fizyki, chemii, języka polskiego, polskiej historii, biologii, geografii itd., prawdziwych czyli w duchu katolickim, t.j. w oparciu o obiektywną prawdę. W szczególności każde dziecko winno się nauczyć czegoś tak dobrze (w zależności od otrzymanych od Boga talentów), aby mogło żyć z pracy rąk swoich i z pracy rąk swoich przyczyniać się do dobrostanu rodziny, którą ewentualnie założy.

Możliwości działania w obszarze kulturotwórczym

W obszarze kulturotwórczym powinno się podjąć działania odtruwające obszar kultury z wszechobecnego jadu kryptoreklamy alkoholu. Takie działania to m.in.:

  1. marginalizacja mówienia o alkoholu i związanych z nim tematach, częste mówienie o abstynencji, trzeźwym stylu życia itp.; eliminacja z obiegu dowcipów o alkoholu, zastąpienie zwrotów odwołujących się do alkoholu innymi, m.in. zmiana nazw kolorów typu "piwny" (brązowy), "burgund" (ciemnoczerwony) na prawdziwe, zmiana wyrażeń typu "małe piwo [w dużym kuflu]", "szampańska zabawa", "pijany ze szczęścia", na adekwatne bezalkoholowe ; eliminacja alkoholu z bajek, zwłaszcza zwrotów "miód i wino piłem" z zakończeń tychże, eliminacja obraźliwych skojarzeń "abstynent=alkoholik” czy "Polak katolik i alkoholik".
  2. ujawnianie całej prawdy o alkoholu - negatywnych skutkach w sferze zdrowia, życia rodzinnego i publicznego, złych skutków historycznych, eliminacja wszelkich pozytywnych skojarzeń z alkoholem, a jednocześnie promocja marki "abstynencja", korzyści wynikających z trzeźwego stylu życia itd.; promocja wiedzy o ludziach abstynentach i ich zasługach dla naszego Narodu.
  3. ujawnianie światowych standardów normalności - 2/3 ludzi nie pije, 45% to dobrowolni abstynenci, trzeźwość jako standard życia towarzyskiego, w tym "osiemnastek", prezentowanie pijących jako niedojrzałych umysłowo, a trzeźwych jako bohaterów, stworzenie skojarzeń bohater=abstynent, eliminacja piktogramów kojarzących cokolwiek z naszego życia z alkoholem, w tym ślubów, wesel, radości itd.; tworzenie języka mówiącego o trzeźwości, abstynencji wrażeniami pozytywnymi, a nie negacją pojęć związanych z piciem
  4. kojarzenie alkoholu z nędzą, abstynencji z luksusem, wygodą w życiu itd.,
  5. ukazywanie abstynencji jako czegoś normalnego, naturalnego, coś dla każdego, zaś picia alkoholu jako nienormalności, głupoty, ciemnoty, zacofania
  6. promocja prawdziwego piękna, właściwego poczucia estetyki, moralności itd.; pochwała katolickiej wiary, dumy z bycia Polakiem, poczucia dumy ze swych autentycznych osiągnięć, pochwała pracowitości (eliminacja zwrotu "pracoholik"), wierności ("don żułan" winien być postacią negatywną), promocja wszystkich tych postaw życiowych, które chronią przed alkoholizmem, a napiętnowanie wszystkiego, co do pijaństwa prowadzi
  7. eliminacja wyobrażenia, że istnieje coś takiego jak "kulturalne picie" i uświadomienie, ile alkoholu to jego nadużycie wiadomo dopiero ex post, a bezpiecznej dawki alkoholu jeszcze nikt nie ustalił - bo jej nie ma; dawka faktycznie bezpieczna to zero.
  8. zabieranie dzieci na imprezy bezalkoholowe, np. na Wesele Wesel, aby
    1. zobaczyły kulturalną zabawę taneczną - bezalkoholowy bal weselny,
    2. uczestniczyły w bezalkoholowych wydarzeniach kulturalnych, w tym prezentacjach autentycznej kultury ludowej
    3. poprzez udział w prelekcjach dowiedziały się, że można mówić o rzeczach innych niż wódka
  9. organizowanie się w sieć społeczną, wspierającą się wzajemnie czy to w filtrowaniu dóbr kultury dla siebie i swoich dzieci, czy także w tworzeniu takich dóbr.
  10. zerwanie asocjacji ślub - alkohol w strefie publicznej poprzez: nie nabywanie kartek z życzeniami ślubnymi zawierających graficzne elementy alkoholowe (np. kieliszki) lub alkoholowe odniesienia w tekście, podobnie z kartkami jubileuszowymi czy na inne okazje rodzinne czy religijne
  11. rugowanie sklepów, jadłodajni, hoteli itd. z wyszynkiem/ sprzedażą/ reklamą/ kryptoreklamą alkoholu poprzez poszukiwanie w miarę możności alternatywnych miejsc pobytu czy zakupów.
  12. sprzeciwianie się i organizowanie społecznego sprzeciwu wobec alkoholowych imprez dla dzieci i młodzieży, w tym dyskotek, osiemnastek, studniówek, juwenaliów i innych
  13. publiczne napiętnowanie nielegalnej reklamy i kryptoreklamy alkoholu, a przede wszystkim w kręgu krewnych i znajomych napiętnowanie tzw. legalnej, by stała się kiedyś też nielegalna.
  14. poszukiwanie na miejsca wypoczynku zakątków Polski, gdzie nie ma reklam alkoholu
  15. odkłamywanie polskiej historii, w szczególności przypominanie za ks. Skargą, iż narodowym polskim napojem jest woda źródlana, a alkohol na stołach pojawił się na skutek infiltracji przez obce, niekatolickie kultury.

Możliwości działania w obszarze stylu życia

W obszarze stylu życia

  1. Należy promować trzeźwość jako prawo człowieka.
  2. Należy pomagać swym dzieciom być trzeźwym czyli
    1. rozmawiać z dzieckiem o alkoholu i narkotykach
    2. nauczyć się wysłuchać swoje własne dziecko
    3. pomagać dziecku dobrze czuć się sobą
    4. pomóc dziecku zbudować jasny system wartości
    5. być samemu dobrym modelem i przykładem
    6. pomagać dziecku radzić sobie w sytuacjach nacisku ze strony kolegów
    7. zachęcać dziecko do rzeczy zdrowych, twórczych
    8. ustanowić jasny stosunek do alkoholu we własnym domu (niedwuznaczny stosunek do picia innych)
    9. rozmawiać z rodzicami innych dzieci
    10. wiedzieć jak postępować w wypadku podejrzeń
  3. Należy pomagać dorosłym ze swego otoczenia być trzeźwym czyli
    1. nie pić,
    2. nie kupować,
    3. nie częstować,
    4. nie namawiać,
    5. promować trzeźwy styl życia,
    6. uczestniczyć w życiu kultury trzeźwości,
    7. organizować trzeźwe życie społeczne.

Możliwości działania w obszarze wychowania

W obszarze wychowania doświadczenie historyczne uczy, że trzeba:

  1. naciskać na nauczyciel, szkoły, samorządy i Państwo, aby upowszechniały w ramach stosownych przedmiotów wiedzę o alkoholu i oczywiście tę wiedzę ogólną, która jest potrzebna do zrozumienia skutków picia - uczmy np. na matematyce procentów, logarytmów itp.
  2. przywrócić na rekolekcjach nauki stanowe, na których stosownie do wieku będzie się poruszać kwestie trzeźwości, dla dzieci, młodzieży i dorosłych
  3. wymusić na mediach pochwałę trzeźwości, mądrości, wykształcenia, umiejętności, pracowitości, osobistego poświęcenia (koniec ze słownictwem typu "pracoholik", "mi też się należy")
  4. edukować samemu własne dzieci, by wyrównać zaległości, które narobiła szkoła,
  5. organizować się w grupy społeczne, tworzące zasoby edukacyjne na różnym poziomie szczegółowości (przeglądowe, dla dzieci, młodzieży, dorosłych, specjalistyczne) na temat szkodliwości alkoholu, pożytku z abstynencji, itd.
  6. tworzyć stosowne materiały do Internetu oraz upowszechniać już dostępne
  7. identyfikować i napiętnować "fake news" (fałszywe informacje) dezinformujące o skutkach alkoholu, popularności trzeźwości czy związków kultury polskiej z trzeźwością.
  8. wytwarzać filmy, muzykę, poematy, powieści upowszechniające wiedzę, której zabrakło w szkole
  9. stwarzać atmosferę motywującą do nauki w ogóle,
  10. kreować atmosferę pochwały mądrości, pilności, pracowitości w ogóle.

Uwaga końcowa

Wymienione działania z całą pewnością nie wyczerpują listy możliwości zaangażowania w krzewienie trzeźwości wiernych świeckich, ale też nie można oczekiwać, że pojedynczy człowiek rzuci się na realizację wszystkich wspomnianych działań. Raczej należy liczyć na to, iż każdy w zakresie swych możliwości czy umiejętności zajmie się konkretnym aspektem, a zbiorowy wysiłek społeczeństwa doprowadzi do wspaniałych efektów gospodarczych, o których była mowa na początku.


Zobacz także Zaproszenie, Modlitwa, Miejsce, Refleksja nad naturą małżeństwa, Patronat honorowy.
Posłuchaj Hymnu Wesela Wesel w wykonaniu znamienitych polskich artystów. *** .